Disney wilt ook de koning van Trading Card Games worden
Disney mag dan wel de koning zijn van themaparken, streaming televisie en grote films, maar als het gaat om verzamelkaartspellen, moet het Huis van de Muis voorzichtig te werk gaan. Magic The Gathering en Pokémon Trading Card Game hebben de industrie al een lange tijd gedomineerd, elk een miljard dollar franchise in zijn eigen recht. Nu werkt Disney samen met een machtige nieuwe bondgenoot: Ravensburger, een 139 jaar oude speluitgever. De nieuwe gezamenlijke inspanning heet Disney Lorcana, een gezinsvriendelijk ruilkaartspel. De eerste sets worden verwacht in de tweede helft van 2023.
Nieuwe samenwerking tussen Disney & Ravensburger
De meeste bordspel consumenten zullen Ravensburger herkennen door zijn populaire lijn van Disney-thema strategie bordspellen, genaamd Disney Villainous. Die serie begon in 2018 en bevat nu bijna 30 schurken uit alle Disney-, Marvel- en Star Wars-universums. Met Disney Lorcana zegt Ravensburger de zaken naar een hoger niveau te willen tillen.
“Het basisidee is dat er een plek is die The Great Illuminary heet,” zegt merkmanager Ryan Miller, een veteraan van Wizards of the Coast die ook heeft geholpen bij het ontwerpen van de gameplay van Disney Lorcana. Ook was Wizard of the Coast de maker van de eerste series van Pokemon en produceert het tot op de dag van vandaag 1 van de grootste Trading card games ter wereld Magic The Gathering. “Het is een schatkamer van alle Disney liedjes en verhalen ooit gemaakt – alle personages – en het is waar ze soort van worden opgenomen. De spelers nemen de rol aan van een Illumineer – deze krachtige tovenaar die de mogelijkheid heeft om deze personages tot leven te wekken. Spelers zullen een groep van hun favoriete Disney karakters samen moten brengen om op avontuur te gaan in deze wereld.”
Disney verhalen in een nieuwe vorm
Het verzamelbare spel zal een “modern verhalenboek” in kunststijl gaan bevatten, zei Noord-Amerika hoofd van games Cassidy Werner. Shane Hartley, global games creative director, zei dat het “geïnspireerd werd door de verhalenboek-openingen van klassieke Disney-films en beschikt over zichtbaar lijnwerk en levendige kleurwassingen” en “mengt zowel traditionele handgetekende kwaliteiten die te zien zijn in sprookjesboeken met nieuwe digitale technieken.”
Het spel zal ook alle versieringen bevatten die fans van verzamelkaarten zijn gaan verwachten van top-of-the-line releases.
Grootste investeringsproject van Ravensburger
“Ken je die kleine verfschilfers die mensen soms hebben als ze hun huis schilderen?” zei Werner van Ravensburger. “Onze art director heeft er zo een ontvangen van een fabrikant die gespecialiseerd is verschillende foliebehandelingen voor kaarten – holografisch met een inktvlek, of met een ster. Ja, hij schopte me laatst zijn kantoor uit. Grapje, maar ik kon daar uren zitten kijken naar die mooie dingen. Als iemand die Pokémon kaarten verzamelt, vooral glimmende Eeveelutions, ben ik erg enthousiast. Ik kan niet wachten om meer kaarten aan mijn verzameling toe te voegen. Ik denk dat andere Disney-verzamelaars hetzelfde zullen voelen.“
Ondertussen sprak Ravensburger North America CEO en global head of games Filip Francke over de big-picture implicaties van de samenwerking.
“Dit spel is waarschijnlijk het grootste potentieel waar Ravensburger ooit achteraan is gegaan,” zei Francke, ” en daarmee waarschijnlijk ook de grootste investering die we ooit hebben gedaan in een soort project en initiatief.“
Is Disney TCG voor de verzamelaar of de speler?
Het lijkt er dus sterk op dat Disney zich meer zal gaan richten op de verzamelaarsmarkt dan op de spelers markt. Hierdoor verwachten wij dat Disney met mooie design kaarten zal gaan komen die voor verzamelaars zeer interessant zullen zijn. Fans krijgen hun eerste blik op de kaarten zelf tijdens de D23 expo in Anaheim, Californië. Het op fans gerichte evenement trapt af op 9 september.
“We weten dat als je de TCG-markt betreedt, dat je de spelers uitnodigt voor een reis van vele jaren,” vervolgde Francke. “We nemen dat niet licht op. Deze inspanning is een meerjarige reeks van releases. Het is iets dat Disney nooit echt heeft toegestaan om met een ander brijf in zee te gaan om dit te doen. Disney produceert voornamelijk zelf zijn eigen producten. Dus het vertrouwen dat we hebben opgebouwd met Disney is denk ik dat we op een punt konden komen waar we allebei strategisch, commercieel het vertrouwen hadden om te zeggen, ‘Ja, laten we dit samen durven doen’.“
Disney Lorcana komt uit in 2023
De mensen moeten nog even wachten voordat ze een preview van de echte gameplay kunnen zien, maar Ravensburger vertelde ons dat het doel is om het meest gastvrije ruilkaartspel te maken. Hoe verhoudt het spel zich tot zijn naaste en beruchte rivalen?
“Ik zou zeggen dat Magic een zeer hoog competitieniveau heeft,” zei Miller. “Mensen vinden dat leuk aan Magic. We hebben ons ervan teruggetrokken. Ik zou niet zeggen dat we in zekere zin coöperatief zijn – het is absoluut een strategisch kaartspel. Maar ik zou zeggen dat we het confrontatieniveau hebben teruggebracht, omdat we denken dat dat veel meer mensen zal aanspreken. Dus als je schaken ziet als het hoogste confrontatieniveau dat je kunt krijgen, dan zitten wij daar een stuk achter, omdat we willen dat mensen plezier hebben met de personages waar ze zo van houden.”